Modul: Dauber Bahn R1

Det tog sin tid att fundera ut hur de första modulerna jag skulle göra i 2R skulle se ut. Men det blev en kombination av faktorer som fick bestämma det.

Jag måste ju tänka på mig själv först, det är mina moduler och jag ska trivas med dom när dom står uppe, hemma. Jag ska ha användning av dom när jag vill och behöver.
Sen är ego inget att sträva efter hela tiden, jag bygger ändå moduler som ska passa in i andra konstellationer. Vill ju även få ut något av dom tillsammans med andra modulbyggare och tågförare.

Det fick bli för enkelhetens skull en modul som jag kunde testa lite tekniker på, men som ska vara enkel och rak. Så Dauber Bahn (DB) R1 (Raka #1) fick bli just det. Dubbelspår, 120 cm lång, med lite berg, gräs- och skogspartier, samt med en vägövergång.

120 cm lång, med dubbelspår och lite bergig terräng fick det bli

Grunden är klar, och jag börjar fixera spåret. Nu när det ska vara lite enklare, så tänker jag att det inte är några växlar, och inget annat mer komplicerat. Jag vill bli klar, och jag vill kunna testa mig fram med olika tekniker som jag läst om.

Använder 3D-utskrivna distanser för att få ut exakt rätt avstånd mellan spåren, som är enligt standard 57 mm

Det finns inte bara distanser föra att lyckas med arbetet, och få spåren på rätt plats. MMM har själva tagit fram en spårmall, som ska hjälpa dig att vid gaveln få spåret på exakt rätt plats i förhållande till hålen i gaveln. Det enda riktigt viktiga att få exakt rätt, där du får ha minst felmarginal under hela arbetsprocessen.

Spårmall, framtagen av föreningen MMM, för att få rälsen på exakt rätt plats i förhållande till hålen i gaveln

I samma veva som jag fixerar rälsen så kopplar jag även in ström i rälsen, för att få tågen att rulla. Viktigt är att testa hela tiden under arbetets gång. Låt det ta tid, man vill ju inte göra fel, för att behöver göra om göra rätt igen.

Kommentarer

Lämna ett svar